active-wellness-logotyp
Juli
31
2014
English German Swedish


 

Öppettider

 

Medlemmar kan träna

Mån-Tor 05.30 - 22.00
Fredag 05.30 - 21.00
Lördag 08.00 - 18.00
Söndag 08.00 - 20.00

 

Bemannad reception

Mån-Tor 12.00 - 22.00
Fredag 12.00 - 21.00
Lördag 09.45 - 18.00
Söndag 15.00 - 20.00

 

 

Hitta hit

 
Active Wellness
S:t Pauligatan 9
416 60 Göteborg
Tel: 031 - 19 50 22
Klicka här för vägbeskrivning
 

Friskvårdskuponger

 
friskvardschecken
friskvardskuponger
wellnetcheck

HIT-Högintensiv träning

Högintensiv träning-HIT. Vad är det och hur funkar det. Med högintensiv intervallträning pressar du kroppen till max. Detta är en träningsform för dig som tränat ett längre tag och har en god grundkondition.

Du varvar korta intervaller 20-30 sekunder allt vad du orkar med en tid av vila, 1-2 minuter, för att sen upprepa samma procedur ett antal gånger. Pulsen är hög under den intensiva intervallen och du ska försöka få ner pulsen under vilan. Detta gör också träningen mätbar då du kommer att märka skillnad i att pulsen går ner snabbare ju mer vältränad du blir.
Fördelarna med denna träningsform är många. Bl.a. är din förbränning på max både under är utförandet men också en tid efter p.g.a. den långa återhämtningstiden.

Du ökar din maximala syreupptagningsförmåga och kommer därför att orka med större ansträngningar längre fram.
Du tränar intensivt vilket gör att träningspasset ej bör vara så långt.
Tänk på att är uppvärmningen otroligt viktigt för att undvika skaderisker, minimum 10 minuter i form av lättare jogging, cykling eller liknande. Lika viktigt efter passet är nedvarvningen, lugnt tempo 10 minuter.
Du kan utföra denna typ av träning på löpbandet, runt löpslingan i skogen, på spinningcykeln, på en crosstrainer eller kanske på någon annan typ av konditionsmaskin.
Jag kan lova att högintensiva intervaller är en kul och givande träningsform.
Vågar du testa?